در یک کارآزمایی بالینی اولیه، درمان جدیدی برای دیابت نوع 1 آزمایش می شود

6دسامبر 2019- دیابت نوع 1 (T1D) یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلولهای بتا در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می برد. پس از نابودی سلول های بتا، لوزالمعده دیگر قادر به تولید انسولین نیست. در حال حاضر هیچ درمانی برای T1D وجود ندارد و تمرکز بر مدیریت میزان قند خون در این بیماری است.

یک کارآزمایی بالینی آزمایشی در سوئد نشان داده بود که یک بار تزریق سلولهای بنیادی مزانشیمی اتولوگ گرفته شده از مغز استخوان، ترشح انسولین را در بیماران بزرگسالی که به تازگی بهT1D مبتلا شده بودند، حفظ می کند.حال محققانMUSC[1] ، از جمله دکترHongjun Wang ، استاد ارشد بخش جراحی، امیدوارند که به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، این درمان جایگزین بهتر را ارائه دهند.

دکتر Wang که 8 سال پیش به MUSC پیوست، معتقد به برتری پیوند سلول های جزایر، برای درمان این بیماری و تمركز بر سلامت جمعیت است، حال برای او فرصت مناسبی برای انجام تحقیقات فراهم شده است، که وی امیدوار است به درمان بیماران مبتلا به T1D منجر شود.

وانگ گفت: قدرت آزمایشگاه ما در MUSC توانایی انجام تحقیقات کاربردی سازی است. ما می توانیم مکانیسم های بیماری را در آزمایشگاه مطالعه کنیم و سپس در یک کارآزمایی بالینی آنرا به یک درمان تبدیل کنیم.

این پاییز، تلاش آنها در آزمایشگاه علوم به جلو پیش رفت و آنها هم اکنون از بیمارانی که بیماری T1D در آنها به تازگی آغاز شده است، برای شرکت در یک کارآزمایی بالینی برای مطالعه ی سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) بدست آمده از بند ناف(UC-MSCs)  به عنوان یک روش درمان احتمالی ثبت نام می کنند. استفاده از سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) به عنوان یک ابزار درمانی برای کاهش پیشرفتT1D ، یک مداخله ی امیدوارکننده جدید است.

دکتر Hongjun Wang گفت: سلولهای بنیادی مزانشیمی مشتق شده از بند ناف (UC-MSCs)، بازده ی سلولی بیشتری را نشان داده اند، این سلولها با یک روش برداشت کمتر تهاجمی بدون عوارض جانبی تهیه می شوند، و پتانسیل سرکوب کنندگی سیستم ایمنی و احیا کنندگی قوی تری دارند و یک منبع بسیار خوب برای سلول درمانی محسوب می شوند. براساس اصول فوق، MUSCدر حال انجام یك كارآزمایی بالینی چند مركزی، تصادفی، دو سو كور، كنترل شده با دارونما می باشد تا اثربخشی درمان UC-MSC در بیمارانی که T1Dدر آنها بتازگی شروع شده است را مشخص كند.

فرضیه ی این کارآزمایی بالینی برای تجویز سیستمیک سلولهای بنیادی مزانشیمی که اخیراً در خارج از بدن تکثیر و تهیه شده اند، کاهش پیشرفت دیابت و حفظ توانایی ترشح انسولین از طریق بازیابی عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و حفظ یا بهبود سلولهای لوزالمعده در بیماران مبتلا به T1D است.

منبع:

Medical University of South Carolina

https://www.news-medical.net/news/20191206/Pilot-clinical-trial-tests-new-treatment-for-type-1-diabetes.aspx

 



[1] Medical University of Sought Medical